abzarmarket abzarmarket .

abzarmarket

چگونه موتور برق يا ژنراتور برق مناسب انتخاب كنيم؟

راهنماي انتخاب موتور برق يا ژنراتور برق مناسب 

تعريف ساده از ژنراتور برق يا موتور برق مي‌تواند اينگونه باشد كه، دستگاهي‌ است براي توليد برق در اندازه محدود جهت استفاده در مكان‌هاي مختلف وابسته به ميزان نياز شما. براي يك انتخاب درست، بايد نيازها وخواسته‌هايمان بطور كامل شناسايي شود و به صورت مرحله به مرحله تا انتخاب يك موتور برق مناسب با نيازمان پيش برويم.
يكي از نكات اوليه در انتخاب يك ژنراتور برق آگاهي شما از نوع مصرفتان از آن دستگاه مي‌باشد، اين‌ كه براي استفاده دائم يا موارد قطع برق مي‌خواهيد استفاده كنيد يا نگاه مصرفي شما براي محل كار و منزل است كه به ژنراتورهاي كوچك و خانگي نيازمنديد و يا براي امور صنعتي كه به موتور برق هاي قوي تر و با وات بالاتر نياز داريد.
با توجه به وجود انواع ژنراتور در بازار، بدون داشتن دانش و آگاهي، انتخاب يك مورد بسيار سخت است. در اين متن سعي مي‌شود تا شما را با اصول اوليه در محاسبه ميزان مصرف خود و انتخاب صحيح موتور برق با توجه به نيازتان آشنا كنيم.

محاسبه ميزان مصرف برق لوازم خانگي 

اولين اقدام براي يك انتخاب درست محاسبه توان مصرفي مورد نياز شما مي‌باشد. اين محاسبات بسيار ساده بوده و فقط با توجه به ميزان برق مصرفي كه روي هر دستگاه نوشته شده، به دست مي‌آيد.

MotorBarghe

با فراهم كردن يك خودكار و كاغذ يادداشت كوچك شروع به انجام محاسبات مي‌كنيم، پيش از هر كاري بايد نام و تعداد دستگاه‌هاي مصرفي خود را به صورت ستوني يادداشت كنيم. مانند انواع لامپ‌هاي مصرفي در منزل، كولرها، يخچال و فريزر، تلويزيون، ماشين لباسشويي، اتو، جاروبرقي و كامپيوتر و يا ابزارهايي كه امكان استفاده از آنها وجود دارد و پس از آن با مراجعه به دستگاه‌هاي مورد نظر ميزان مصرف آن را روبروي نام هر‌ كدام يادداشت مي نماييم.

بر روي تمامي وسايل برقي برچسب يا پلاكي نصب گرديده كه كليه‌ي پارامترهاي مصرفي را در آن قيد مي كنند و به صورت آمپر، ولتاژ و وات ( كيلووات = وات * 1000) نوشته مي‌شود. در صورت عدم وجود پارامتر وات با استفاده از يك فرمول ساده مي‌توان ميزان وات مصرفي را محاسبه نمود.
آمپر A * ولت ( V) = وات ( )

 

در زمان محاسبه ميزان وات مصرفي بايد چند نكته را مورد توجه قرار داد:

  •  در مورد دستگاه هاي داراي الكتروموتور كه توان مصرفي آن را محاسبه مي كنيد بايد توجه داشته باشيد; عدد بدست آمده توان مصرفي آن دستگاه در زمان پايدار و كار مي‌باشد در حالي كه چنين دستگاه‌هايي براي شروع كار و به زبان محاوره‌اي در زمان استارت كه چند ثانيه‌اي به طول مي‌انجامد توان مصرفي بالاتري را دارند.
    اين توان در حقيقت حدود 1/5 تا 3 برابر عدد بدست آمده شماست و با توجه به اينكه تمام اين شروع و شروع مجددها به صورت همزمان اتفاق نمي‌افتد پيشنهاد مي‌كنيم با دو برابر در نظر گرفتن اين عدد محاسبات خود را ادامه دهيد.
  •  از آن رو كه اعداد بدست آمده و يا ذكر شده بر روي پلاك دستگاه همگي در شرايط خاص و استاندارد محاسبه شدند به عنوان مثال در شرايط فشار يك اتمسفر كه همان فشار سطح درياهاي آزاد مي‌باشد واختلاف فشار هوا باعث تغيير در اين مقادير مي گردد پيشنهاد مي‌شود اعداد را بعلاوه يك پنجم ( 20%) خودشان بشوند.
جمع كل مصرف به وات تعداد نام رديف
120 30 4 لامپ كم مصرف 1
300 300 1 تلويزيون 2
600 600 1 يخچال فريزر 3
10 10 1 مودم 4
200 200 1 كامپيوتر 5
1230  

نمونه جدول تهيه شده توسط شما در منزل

 حال بايد عدد بدست آمده را با 20% از خودش جمع كنيم تا نتيجه نهايي برايمان بدست بيايد.
 1476=246+1230
 باتوجه به نتيجه نهايي بايد اقدام به خريد ژنراتور شود كه تواني بالاتر از عدد بدست آمده را براي ما فراهم كند. 

جدول ميزان مصرف برق لوازم خانگي

در ادامه جدولي از دستگاه‌هاي برقي در منزل يا ادارات و شركت‌ها را به همراه توان مصرفي شان ارائه مي‌كنيم.
لازم به ذكر است كه اعداد ثبت شده براي مدل‌هاي متفاوت دستگاه‌ها متغير بوده وبهترين راه مراجعه به همان برچسب اطلاعات مي‌باشد.

 

توان مصرفي 
نام تجهيزات  توان مصرفي  نام تجهيزات  توان مصرفي  نام تجهيزات 
  300   يخچال فريزر 100   پنكه سقفي   50-150   فرستنده تلفن بي سيم  
150   يخچال   70    پنكه معمولي   5   گيرنده تلفن بي سيم  
300   ميكسر   5000   سرمايش مركزي   7   تلفن  
2000   ماشين لباسشويي   600   كولر آبي   10   مودم ADSL  
2000   ماشين ظرفشويي   23000   كولر گازي   2000   آبكرمكن برقي  
480   كتري برقي   280   تلويزيون پلاسما   2000   بخاري برقي  
1200   قهوه ساز   2500   تلويزيون LCD    2500   رادياتور برقي  
200   فريزر   750   DVD   750   مشعل  
1000   سماور برقي   3000   ويدئو   3000   هيتر  
3450   خشك كن لباس   100-1200   استريو   100-1200   آكواريوم  
1100   توستر   1100   تلويزيون معمولي   1100   اتو  
  1400   اجاق گاز برقي   1800   لوازم تصويري   1800   اتو بخار  
800   پلوپز   30-120   لوازم صوتي   30-120   سي پي يو  
350   چرخ گوشت   120    مونيتور   120   كامپيوتر  
1500   مايكروفر   50   پرينتر   50   لپ تاپ  
 

انواع موتوربرق يا ژنراتور

پس از شناخت نيازهاي خود و محاسبه دقيق ميزان مصرف نوبت به شناخت انواع موتور برق و ژنراتور كوچك و خانگي مي‌رسد. توجه به خريد موتور برق ارزان يا هزينه زياد براي اين امر بدون داشتن آگاهي از تفاوت‌ها و تواني‌هاي هر كدامشان كاري بيهوده است.

در كل مي‌توانيم موتور برق‌ها را به سه گروه ژنراتور ديزلي، ژنراتور بنزيني و گاز‌سوز تقسيم بندي كنيم كه هر كدام از مدل‌ها مزيت‌هايي دارند.

  1. ديزل ژنراتور :

به موتوربرق‌هايي كه با سوخت گازوئيل كار مي‌كنند ديزل ژنراتور گفته مي‌شود. اين مدل از ژنراتورها به دليل متراكم كردن ميزان بيشتري از هوا در خود تحت فشار بالايي قرار مي‌گيرند از اين رو مقاوم‌تر از ديگرانواع موتور برق ساخته مي‌شوند.

هزينه سوخت در ديزل ژنراتورها در مقايسه با موتور برق‌هاي بنزيني بسيار پايين‌تر مي‌باشد.

هزينه تعميرات و نگه‌داري ديزل ژنراتورها در برابر رقباي خود بيشتر مي‌باشد.

همچنين روشن شدن اينگونه ژنراتور در مقام مقايسه با مدل‌هاي ديگر، به خصوص در سرما سخت‌تر مي‌باشد.

در هنگام استفاده ازچنين موتور برق‌هايي توجه به ميزان آلودگي و نويز ايجاد شده و محل قرارگيري آن بسيار مهم مي‌باشد، يكي از بيشترين موارد مصرف ديزل ژنراتورها در زمين‌هاي كشاورزي است.

 

Hyundai MotorBargh

 نمونه‌اي از موتور برق گازوئيلي هيونداي

  1.    موتوربرق بنزيني
  • اينگونه ژنراتورها با داشتن سوخت بنزين و در دسترس بودن آن يكي از پر مصرف‌ترين موتوربرق‌ها مي‌باشند.
  • ژنراتورهاي بنزيني با هزينه تعميرات و نگهداري پايين، هزينه بالاي سوخت خود را توجيه‌پذير مي‌كنند.
  • همچنين اين ژنراتورها از آلودگي كمتري نسبت به همتاي ديزلي خود برخوردار هستند.
  • سهولت در راه انداز موتوربرق بنزيني در مقايسه با ديگر ژنراتورها يكي از نقاط قوت آن محسوب مي‌گردد. 

 

RONIX RH 4760 1

نمونه‌اي از موتور برق بنزيني رونيكس


تا اينجا با مباحثي مانند نياز مصرفي و نوع مصرف و همچنين انواع موتور‌برق بر اساس سوخت آشنا شديم، در ادامه نگاهي تخصصي‌تر و البته غيرفني به ساختار داخلي ژنراتور ها خواهيم داشت تا خريد اين ابزار براي شما به كاري آسان تبديل گردد.

موتور برق‌ هاي داراي اينورتر

اين مدل از ژنراتورها با تكنولوژي موتور يكپارچه باعث كم شدن وزن و حجم كلي موتوربرق شدند و بخاطر عملكرد دقيق و بي نقص و ارائه برقي با فركانس ثابت و بدون اعوجاج بهترين گزينه براي استفاده و تامين برق آزمايشگاه‌ها و لوازم برقي بسيار حساس مي باشند.
ژنراتورهاي اينورتر دار به جز توليد برق با كيفيت از حجم بسيار كمتري برخوردارند و بسيار سبك‌تراز نمونه هاي ديگر مي‌باشند، همچنين ميزان مصرف سوخت بسيار پايين آن به همراه صداي كم در حين كار آنرا به مدلي محبوب تبديل كرده است.
قابليت موازي شدن موتوربرق‌ هاي اينورتر براي دوبرابر شدن توليد برق از ديگر مزيت‌هاي اين ابزار مفيد است.

 

Hyundai HG1220 IG 1

 

 نمونه موتور برق اينورتر دار هيونداي

 

 موتور برق‌ با سيستم سيكلو كانورتر

اينگونه موتور برق‌ها با اشغال فضاي كم و سبك، توليد برقي بدون تغييرات ناگهاني را دارا مي‌باشند كه اين حالت خود را حتي در لحظات كار با تمام توان هم حفظ مي‌كنند. اين نمونه مانند مدل اينورتر دار تمامي مزيت‌هاي ذكر شده را دارا مي‌باشد و گزينه خوبي براي خريد ژنراتور برق مورد نظر شما مي‌باشد.
از ديگر مدل‌هاي ژنراتورها مي‌توان به مدل‌هاي AVR و D-AVR و استاندارد ( كه بخاطر قيمت پايين در برابر مدل‌هاي ديگر اصولن براي روشنايي از آن استفاده مي‌شود) اشاره نمود.
در پايان با توجه به مطالب بالا و بررسي خواسته‌هاي خود مي‌توانيد انتخابي بهينه براي خريد موتور برق يا ژنراتور برق مورد نظر خود داشته باشد. اما لازم مي‌بينم توجه شما را به نكته‌اي جلب نمايم.

  • در زمان انتخاب يك موتوربرق مناسب با توجه به نيازهاي خود به ميزان توان توليدي آن در واحد ساعت و همچنين مدت زمان كاركرد مداوم آن دقت فرماييد، اين نكات در مشخصات فني ژنراتورها ذكر مي‌گردد، البته نوع سوخت و ميزان حجم باك سوخت ژنراتور در بالا يا پايين آوردن زمان كاركرد تاثير فراواني دارد.

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ساعت: ۰۳:۵۲:۰۴ توسط:abzarmarket موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :